Battery (Batterie)

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03 Okt 2023 13:04 #249971 von adamski
Battery (Batterie)
Hello,

Question about the battery. Twizy bought in February 2023: 2012 model, mileage 24,500 km, SOH 95%. Today the mileage is 27,000 km (i.e. 2,500 km of driving) and SOH is 84%. Is it normal? Losing 11% too soon? Or maybe something is wrong?

(via Google Translator)
Frage zur Batterie. Twizy im Februar 2023 gekauft: Modell 2012, Laufleistung 24.500 km, SOH 95 %. Heute beträgt die Laufleistung 27.000 km (also 2.500 km Fahrt) und der SOH liegt bei 84 %. Es ist normal? Zu früh 11 % verlieren? Oder stimmt vielleicht etwas nicht?

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03 Okt 2023 13:24 #249972 von JPB
Battery (Batterie)
Hallo,
Das ist möglich, dass der SOH schnell absackt. Wie der Wert ermittelt wird, ist unklar.
Aber meist sinkt er kurzzeitig sehr schnell und bleibt dann länger stabil.
Ich würde es einfach weiter beobachten.
Und zusätzlich mir nicht so viele Gedanken machen. Solange die Reichweite okay ist, sind die Werte in der Theorie relativ egal ;).

Hello,
It is possible that the SOH drops quickly. How the value is determined is unclear.
But it usually drops very quickly for a short time and then remains stable for a longer period of time.
I would just keep watching it.
And also not to worry about it so much. As long as the range is okay, the values ​​in theory don't matter much ;).

Twizy Color Weiß Blau, BJ 2012, aktuell 65.200km (Aug 24),
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08 Okt 2023 09:41 #250143 von Lada Twizy
Battery (Batterie)
Laden Sie den Akku vollständig auf oder schalten Sie den Ladevorgang immer bei einem niedrigeren Wert ab?

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08 Okt 2023 09:55 #250145 von TwizyChrisy
Battery (Batterie)
Bei so einem kleinen Akku wie beim Twizy lädt man wenn man kann, dann hat man Strom, wenn man ihn braucht.

Natürlich KANN man versuchen irgendwo noch hundert Zyclen rauszukitzeln oder 2,3 Prozent weniger Degradation.
Aber dann über Jahre immer aufpassen, planen, nachdenken..... nee ist nicht meins.

Mehr Twizys, mehr Freude.
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08 Okt 2023 11:44 #250148 von Jack-Lee
Battery (Batterie)
Durch Ladung im Bereich von 20-80% vervierfacht man etwa die Lebensdauer im Vergleich zu 0-100%. Das sind jetzt nicht "zwei, drei Prozent" ;)
Ebenfalls reduziert man die kalendarische Alterung massiv, wenn man den nicht ständig mit 100% rumstehen lässt. Klar, die 100%, sind keine chemischen 100% sondern "nur" etwa 95%, aber dennoch.
Was das bewirkt, sehe ich z.B. an meinem Honda E. Der hat jetzt 53000km drauf, 3 Jahre, 99% SOH. Die meisten anderen haben nach halb so vielen km schon niedrigere SOH Werte. Das wird "nach hinten raus" dann einen sehr großen Unterschied machen. Klar, wenn man seine Karren nach 4 Jahren verkloppt und sich denkt "nach mir die Sintflut", ists egal...
Aber ich möchte nicht Wasser predigen und Wein trinken, sondern auch bei Fahrzeugen die ich nicht so lange halte möglichst schonend mit den Ressourcen umgehen.
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26 Okt 2023 11:22 #250868 von adamski
Battery (Batterie)

Lada Twizy schrieb: Laden Sie den Akku vollständig auf oder schalten Sie den Ladevorgang immer bei einem niedrigeren Wert ab?


Hallo,

Über die ersten 3 Monate habe ich die Batterie auf 100% geladen, später bis 90% und zuletzt bis 80%. Gestern Abend habe ich sie bis 95% geladen, dabei sich dabei eine Reichweite von 62km aufgebaut. Im Diagramm des Ladezustands (SoC) konnte ich aber einen Rückgang der Werte gleich nach dem Laden, sowie in der Nacht, beobachten, so dass der Ladezustand am frühen Morgen bei 83% lag. Die Batterie 12 V wurde vor 3 Wochen durch eine neue ersetzt. Sieht das Ladediagramm dieser Batterie in Ordnung aus?

Der Batteriezustand (SoH) liegt momentan bei 82% bei einem Kilometerstand von 27470km, also ist SOH von 95% auf 82% bei zurückgelegten 2970km gesunken, wobei die letzten 2 % bei zurückgelegten 470 km. Diese Werte beunruhigen mich etwas.


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26 Okt 2023 11:49 #250869 von udo229
Battery (Batterie)
It looks like the.battery had been charged until 19:14, then the charger switched off. It is very normal that the voltage drops directly after the charger shuts down. It seems to me that the software generating this diagrams falsely computes the SOC from the battery voltage, that would be completely wrong. The current peaks at the 12v charging diagram are looking goodvto me. Have a look at the dashboard charge percentage: is it dropping too after switching off the charger?

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27 Okt 2023 08:03 #250901 von adamski
Battery (Batterie)
This morning I checked the percentages on the display and it shows the same as OVMS.
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27 Okt 2023 08:49 #250906 von udo229
Battery (Batterie)
I still believe there is a misinterpretation in the software calculating the soc-chart. A drop by almost 10% in few minutes means there must be a leak for 0.5 kWh. And in maybe 5 minutes that means a power of 6 kW. It‘s a lot of heat….
The second photo: it‘s the display AFTER charging, isn‘t it?
It would be interesting to see the display in the moment the charging stops. When it shows maybe 80% and then after half an hour drops to 71%, the there is truly aninteresting problem

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27 Okt 2023 09:00 - 27 Okt 2023 09:01 #250908 von adamski
Battery (Batterie)
The second photo was taken early this morning. I connected for a moment to take a photo. I will see what happens on the display tonight half an hour after charging is completed and I will let you know.
Anyway, this is a different topic than the disappearing percentages from my battery's SOH, or maybe they are related topics ?
Letzte Änderung: 27 Okt 2023 09:01 von adamski.

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28 Okt 2023 18:03 - 28 Okt 2023 18:07 #250958 von adamski
Battery (Batterie)
Today I took a test. I charged it to 81 and after 35 minutes it showed 72%. What's going on??



Letzte Änderung: 28 Okt 2023 18:07 von adamski.

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28 Okt 2023 19:41 #250960 von Snorre
Battery (Batterie)
Don`t worry too much about values like SOH, SOC and range. ;)
Don`t worry about the OVMS diagramms too.

What model of OVMS do you own?
The old one V2, or already a newer V3.x model?

In case that you own a V3.x model:
Is it connect to your private WLAN while charging?
Do you have access to the webUI of OVMS by WLAN or OVMS AP?
Do you have access to your account on dexters-web.de/konto ?

Twizy Cargo, EZ 07/2014, 110.000 km, Stand 09/2024

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28 Okt 2023 20:03 #250961 von adamski
Battery (Batterie)
I have the newer V3. I have been a new user for about 3 weeks. I use OVMS AP on my phone. I have an account on dexters-web.de

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28 Okt 2023 22:33 #250969 von Snorre
Battery (Batterie)

adamski schrieb: I use OVMS AP on my phone.


Instead of watching the SOC, I recommend you to watch the battery cell voltages.

Connect your phone to the OVMS AP and then enter the webUI (192.168.4.1)
Then open the Tools/Shell page and uncheck "Log Monitor" field,
Immediately before stopping charging or immediately after stopping charging execute "xrt batt volt" in the shell command line.
This will look like this:
OVMS# xrt batt volt
P:51.20V ?1:3.665V ?2:3.655V 3:3.660V ?4:3.655V 5:3.660V 6:3.665V 7:3.655V ?8:3.650V 9:3.660V 10:3.655V 11:3.660V 12:3.665V 13:3.660V ?14:3.665V

Repeat this command after 30 minutes or after a few hours and check whether the voltages have changed or not.
In case that the voltage stays stable the your battery should be okay.

Just let us know about the results.

Twizy Cargo, EZ 07/2014, 110.000 km, Stand 09/2024
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29 Okt 2023 19:27 #251005 von adamski
Battery (Batterie)
Today I charged it almost completely, to 98% to be exact. Below are the values read after charging and later. As you can see, the decline is much smaller than before. While charging, I monitored the temperatures and noticed that the charger temperature increased significantly. So I opened the floor panel above the charger. This may be the reason for the smaller drop, but previously, after charging, the fan could not be heard and it consumed energy.



End of charging SOC98%
P:57.80V ?1:4.135V 2:4.120V 3:4.125V 4:4.120V 5:4.125V 6:4.125V 7:4.130V 8:4.120V 9:4.120V 10:4.120V 11:4.125V 12:4.120V 13:4.120V ?14:4.130V

After 30 min SOC97%
P:57.60V ?1:4.125V 2:4.110V 3:4.115V 4:4.115V 5:4.115V 6:4.115V 7:4.120V 8:4.110V 9:4.110V 10:4.115V 11:4.115V 12:4.110V 13:4.115V ?14:4.125V

After 1 hour SOC95%
P:57.30V ?1:4.100V 2:4.090V 3:4.095V 4:4.090V 5:4.090V 6:4.090V 7:4.095V 8:4.090V 9:4.090V 10:4.090V 11:4.090V 12:4.090V 13:4.090V ?14:4.100V

After 1,5 hour SOC95%
P:57.20V ?1:4.100V 2:4.090V 3:4.090V 4:4.090V 5:4.090V 6:4.090V 7:4.095V 8:4.090V 9:4.090V 10:4.090V 11:4.090V 12:4.090V 13:4.090V ?14:4.100V

After 2 hours SOC95%
P:57.20V ?1:4.100V 2:4.085V 3:4.090V 4:4.090V 5:4.090V 6:4.090V 7:4.095V 8:4.085V 9:4.085V 10:4.085V 11:4.090V 12:4.090V 13:4.090V ?14:4.100V
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