- Twizy
- Projekte
- Twiz o'meter
- [Twiz o'Meter] A matter of sign: minus or plus for battery/motor consumption?
[Twiz o'Meter] A matter of sign: minus or plus for battery/motor consumption?
- Delvecchio
- Autor
- Pro Boarder
- Fabio java
- Beiträge: 599
- Dank erhalten: 970
In my point of view, minus sign means you are draining current from the battery, positive you are giving current to the battery.
At least two ToM owners had opposite thought: the battery provides energy for the motor most of the time (positive) and sometimes the engine returns (recuperates) energy back to the battery (negative). The Zoe, for example, shows negative values during recuperating.
So, I start a poll:
What sign do you prefer for consumption and recuperation?
Tell me your preference, giving your reason.
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- maikt
- Expert Boarder
- Beiträge: 225
- Dank erhalten: 209
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- weiss60
- Platinum Boarder
- Beiträge: 1666
- Dank erhalten: 365
genau darum hat man auf die vorzeichen verzichtet.
that's exactly why the signs have been omitted.
weil der eine das von der akku-seite sieht und der andere von der motor bzw. beschleunigungs-seite sieht.
because one sees it from the battery side and the other from the engine or acceleration side.
euer werner ad
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- Goldbacher
- Platinum Boarder
- Beiträge: 3942
- Dank erhalten: 1801
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- Delvecchio
- Autor
- Pro Boarder
- Fabio java
- Beiträge: 599
- Dank erhalten: 970
In what case? Recuperation?Goldbacher schrieb: Kann man nicht einfach einen Pfeil in Richtung Motor oder in Richtung Batterie machen?
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- Goldbacher
- Platinum Boarder
- Beiträge: 3942
- Dank erhalten: 1801
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- Snorre
- Platinum Boarder
- Beiträge: 5854
- Dank erhalten: 3879
In case that the icon/metric is named "power consumption" I think the value should be signed positive while driving and negative while recuperation.
If you name it "charging power" the value should be positive while charging/recuperation and negative while driving.
To please everybodies wishes you could install both icons/metrics.
Twizy Cargo, EZ 07/2014, 110.000 km, Stand 09/2024
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- Delvecchio
- Autor
- Pro Boarder
- Fabio java
- Beiträge: 599
- Dank erhalten: 970
Yes, this is a good idea.Snorre schrieb: To please everybodies wishes you could install both icons/metrics.
I insert it in the to-do list for the next update.
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- Wolfe
- Expert Boarder
- Nur fliegen ist schöner !
- Beiträge: 257
- Dank erhalten: 161
First the idea behind: The corner point are "knots". Thus you get power from a source (charger) to the knot (first line), from this knot you go to the battery (2nd line) and a third line feeds the load. The sum must be zero. In consequence, the current from the source (charger) ist "+", if the battery get charged "-", and the load (always) "-".
Now you can play around.
Kirchhoff states: If power goes into a knot, it's positiv. If someone drains power, the sign is negativ.
In german well explained here: Kirchhoffsche Gesetze
Cheers
Eckhard
Twizy Bj 2012, seit 08/'23: ca. 44+ tkm, seit 12/'23 mit 20 kWh Batterie
ToM seit 10/'23, einschl. PV-Überschußladung
DIY V2H DC-BiDi Charging
Dach- & Insel PV-Anlage: 13 / 2,9 kWp
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- Snorre
- Platinum Boarder
- Beiträge: 5854
- Dank erhalten: 3879
Let`s name the metric "energy management" or "energy consumption":
While driving ToM displays for example this icon
and a positive value either representing kW or A.
While charging or recuperation the icon is replaced by one of the following examples.
But the value stays positive.
Twizy Cargo, EZ 07/2014, 110.000 km, Stand 09/2024
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- Delvecchio
- Autor
- Pro Boarder
- Fabio java
- Beiträge: 599
- Dank erhalten: 970
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- Dae_Paul
- Senior Boarder
- Beiträge: 135
- Dank erhalten: 67
Strom ist Ampere und Leistung sind Watt. Also zieht man A aus der Batterie und der Motor hat dann Watt bzw. kW. Man zeigt im Automotive ja die Leistung an also +. Recuperation wird dann in - angezeigt, weil der Motor dann keine Leistung abgibt sondern eine Bremswirkung erzeugt. Ich hoffe man versteht was ich meine. Beim ToM müsste dann eigentlich diese Angabe mit der Leistung unter dem Reiter Motor angezeigt werden und nicht bei der Batterie. P=U x I . Der Motor entwickelt durch die Spannung und dem fließenden Strom (A) dann die Leistung.
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.