Power Box ....greetings from Kenneth
Ja bei den Temperaturen merkt man das schon recht gut, das bremst irgendwie.
Als ich heute Nachmittag auf die Piste bin, wollte der Kleine ja, und nicht mehr aufhören zu beschleunigen ... aber *dumb* Stau und die nächste Ausfahrt wieder raus.
Sonst gehts locker bis 93...94...95 und dann zäh wie ein alter Latschen. Da wird es egal sein, welche Box man hat.
Ab und an mal dreistellig. Das Max. war hier auch so knapp mal 106 oder 108 bei den Temperaturen jetzt, die aber schneller weg waren, als man gerne hätte.
MUSS ja auch nicht. Ich bin damit glücklich, wenn ich im 90er Bereich rollen kann.
Dann kann man auch auf der BAB gut mit fahren ohne sich um die Brummis Gedanken zu machen, auch wenn die bis jetzt sehr geduldig Abstand gehalten haben. MUSS man mal positiv im Netz hinterlassen haben.
(haben sich er Angst um ihre Reifen, so nen Twizy da raus pulen, kann ich mir als eine schiet Arbeit vorstellen, hehe)
《》 Twizy 80 04/2016 & Zoe R240 11/2015 《》
❌ Halbinsel PV 5,7 kWp, 25 kWh LFP4
❌ Youtube: www.youtube.com/c/a68k_de
>>> KEIN SUPPORT PER PM <<<
#proadblocker
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- kenneth
- Fresh Boarder
- Beiträge: 5
- Dank erhalten: 13
Hi dexter I just must correct you a little about the Powerbox disables the BMS.
This is not correct. The Powerbox changees only parameters in the Sevcon controller and nothing in BMS. these parameters you are referring to does not affect the BMS.
The job of BMS is to protect batteries regardless how the Sevcon controller is configure. Paramerter 4623 03 is a value in Sevcon controller called "Maximum battery discharge current". this Value determines how much current the Sevcon control should be allowed to use from the battery. it does not affect the BMS in the battery. For an example. if BMS is configured for max 550 Amp discharging and the parameter in Sevcon controller is set for max 600 Amp discharge, then max discharging is 550 Amp and not 600 Amp. Sevcon controller can not override the BMS.
The STOP warning (bip and light) is a warning that you is approaching you max discharging of the battery. If you come up to max discharge then the BMS will disable battery supply and protects the battery properly.
a BMS is always configured to stop discharging before it becomes so high that it may damage the battery. It is one of the most important jobs of a the BMS
if the BMS in the battery is configured to a maximum of 550 Amps and in an original Twizy so are the max current discharge in the Sevcon controller set to max 315 Amp.
The Power box increase this Value up to 500 Amp with MaxPower Tuning. You then have another 50 amps to go on before the BMS stop the contactor in the battery.
I hope this is understandable gives a clarity in this question about the BMS is disabled or not with a Power Box.
Best Regards
Kenneth Nilsen
dexter schrieb:
Philosauph schrieb: Ich seh das auch nicht so dass die Powerbox den Batterieschutz deaktiviert. Nach dem Anstecken der Box hat man die Auswahl von drei Tuningstufen, jede beinhaltet dann drei Fahrmodi. Dass der "Sportmodus" in der höchsten Tuningstufe alles ausreizt was das BMS "freiwillig" hergibt ist schon klar.
Du demonstrierst gerade genau das, was ich meinte. Du glaubst statt zu wissen, weil es Dir so besser passt.
Das BMS gibt keines der Powerbox-Tunings freiwillig her. Schau mal ganz an den Anfang dieses Threads zurück, da habe ich die Powerbox-Kennlinien aus dem Manual geprüft und umgerechnet.
Im "80 Nm Lite" Tuning der Box wird der Akku bereits mit 20,3 kW belastet. Ein BMS der neuesten Generation gibt diesen Wert frei, aber nur kurz bei vollem und warmem Akku. Die Box zeigt aber unabhängig von Temperatur und Ladestand keinerlei Leistungslöcher, und das bedeutet der Akkuschutz ist deaktiviert. Die STOP-Lampe kommt erst bei massiver Überschreitung, aber protokolliert wird sicher jede.
Wenn Du es bewiesen haben möchtest: die Register für den Akkuschutz habe ich erklärt, jeder mit einem OVMS oder DVT kann einfach mit zwei READ-Kommandos feststellen wie die bei einem Powerbox-Tuning eingestellt sind. Roel hatte das anfangs noch angeboten, hat sich aber nicht mehr gemeldet.
Hier die Kommandos zum Auslesen:CFG READ 4623 03 CFG READ 3813 31
Die Reads können jederzeit ausgeführt werden. Steht eines der beiden Register auf 0, dann ist der Schutz deaktiviert.
Philosauph schrieb: Die einzige Abweichung vom Originalzustand ist die sofortige Reku bei vollem Akku. Dafür ist ja ca. eine ungenützte kWh vorgesehen.
Auch hier redest Du Dir die Fakten schön. Der Akku wird nicht ganz voll geladen, das macht aber keine kWh aus, sondern wesentlich weniger. Die Brutto-Reserve liegt insgesamt bei etwa 676 Wh und ist überwiegend "unten". Nach oben hin nimmt ein Lithium-Akku jedes zusätzliche mV sehr viel übler als nach unten hin, weil dabei metallisches Lithium abgeschieden wird. Der Akku wird unwiderruflich geschädigt, und dieser Prozess passiert um so schneller je kälter es ist, je voller der Akku und je höher der Ladestrom. Deshalb reduziert das BMS auch bei Kälte die Rekuperation deutlich weiter und länger.
Pfälzer schrieb: Kann das OVMS den "Gewährleistungszustand" eines per Powerbox getunten Ts bzw. Akkus auslesen?
Nein, bislang nicht. Wie Frank beschrieb, die Indizien sind da -- und natürlich wenn das Tuning nicht zurückgesetzt wurde kann man die Register auslesen, s.o. Die Indizien sind ansonsten die Min/Max-Daten in den Diagnose-Logs (in der Android-App unter dem Fahrzeug-Editor "versteckt"). Eine reine Stromerhöhung im Rahmen des BMS-Limits führt hier aber auch schon zu sehr hohen Werten.
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- Philosauph
- Top Boarder
- Beiträge: 1042
- Dank erhalten: 359
Thank you for this explaination, it is s a very important and discussed point.
And welcome here!
Hans
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- dingdong
- Platinum Boarder
- Die Macht möge uns helfen zu überleben
- Beiträge: 3958
- Dank erhalten: 2250
Ich habe sie zwar nicht, aber mich interessiert doch auch die Meinung und das Wissen von unseren Fachleuten.
Wird ja vielleicht auch für mich interessant für mein Bastelprojekt.
mange hilsener fra Tyskland
Thomas
Nie wieder Faschismus
(1. Twizy-Deutschland-Tour)
Bad Homburg-Norddeich-München-Bad Homburg
17.07-29.07.2014 2304 km
Die Macht möge mit den Rechtschaffenen sein!
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- dexter
- Moderator
- Beiträge: 6037
- Dank erhalten: 4222
kenneth schrieb: Paramerter 4623 03 is a value in Sevcon controller called "Maximum battery discharge current". this Value determines how much current the Sevcon control should be allowed to use from the battery. it does not affect the BMS in the battery.
Kenneth... would you please stop this bullshit?
It's possible for anyone here to find the SEVCON DVT package containing the master dictionary on the web and to see you're not telling the truth here. Let me quote from the dictionary:
SEVCON Master Object Dictionary schrieb: 4623h 03 … Cutback range … Specifies where battery current cutback begins
"Maximum battery discharge current" is register 4623 02. Of course you know that, you've got the same docs as I do.
You know the BMS/SEVCON protocol as well as I do, otherwise you would not have done what you did. So you also know that while you're technically changing a SEVCON register, you're in fact cheating the BMS protection which depends on the SEVCON adhering to the cutback configuration. You also know the BMS will not cut off even beyond 540 Amps.
So please stop "pissing on my leg and telling me it's raining".
Kenneth, don't get me wrong. You've done a great job on your box, it's a nice device. I would even recommend your box, if you add an option to not disable the cutback.
But not telling your customers the truth about what the box does and what legal consequences need consideration with a rented battery before using it is dishonest, if not illegal. And your post above proves you're doing this on purpose.
Michael
Twike 3 (2001) … Emco Novum (2011) … Twizy 80 (2012) … Mii electric+ (2020)
dexters-web.de
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- Snorre
- Platinum Boarder
- Beiträge: 5822
- Dank erhalten: 3830
Ich habe leider zu wenig Ahnung um den Sachverhalt beurteilen zu können.
Wenn das was Michael hier schreibt zutrifft, und ich kann mir wahrlich nicht vorstellen, dass es das nicht tut, finde ich es einen absoluten Hammer, dass sich hier neuerdings Leute tummeln, die zuerst riskante Hardware an den Mann bringen ohne über die Gefahren zu informieren, und wenn dies dann andere tun, versuchen mit Taschenspielertricks die Forumsmitglieder zu verarschen.
Sollte Kenneth den von Michael beschriebenen cheat tatsächlich anwenden und hier trotzdem behaupten, dass dies nicht stimmt, so sage ich: Schäm dich.
Sollte man dir (Kenneth) Unrecht tun und deine Genialität nicht erkennen und entsprechend würdigen, bitte ich dich um Entschuldigung und zolle dir meinen Respekt.
Twizy Cargo, EZ 07/2014, 110.000 km, Stand 09/2024
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- kenneth
- Fresh Boarder
- Beiträge: 5
- Dank erhalten: 13
But this is a fact. Sevcon controller is not a BMS it is an engine control unit and controls the motor and not the BMS.( although it can speak with BMS via CAN-bus). a BMS is a seperate unit that is not dependent on other devices to protect the battery. (in fact other devices is dependent on the BMS) it does not matter what you believe it's the way it is. Sevcon controller can not drain more power than what a BMS allows it to do no matter how you configure the controller.
Believe me I have built my own lithium battery with Orion BMS and I know exactly how a BMS works.
I have put in a new Sevcon controller with one that I've Configure from scratch myrself. For those who know Sevcon controller knows that this is not easy job to do. Sevcon controllers is one of the most difficult controls to set up and Not even Renault know how to do this. It is engineers from Sevcon who made a custum firmware and configured the controller for them.
and yes you are right that there are parameters in Sevcon controller that is a kind of battery control but this is a very simple way of controlling the power supply from the battery. but this is not the real BMS and is just some additional control values.
and by the way here is the Master Object Dictionary Database if someone wants to look at it
and here you have the original configuration file to the Twizy controller
But as I try to say it has nothing to say what's in these files because this is just to the Sevcon controller which is not a BMS
PS: by the way the Powerbox does not change value 4623h 03 (Cutback range). its default value is 0x000f (which means 15 Amp Cutback ) with or without the Power box, it is the same. And the Power Box does not turn off the battery control in the Sevcon controller. It only increases the limit up to 500 Amp (in Sport Profile), 450 Amp (in Normal profilen) and 315 Amp (in ECO Profile). everything is still active so I do not know why you say the Powerbox disables the battery control?
but as I explained it would have meant nothing if the Power Box had disabled it because the BMS in the battery box will no matter protect the battery )))))))))))))))))))))))))))
and one more PS it is 2870h 01 with value 0 which disables battery control )))))))))))))))))
[img size=DVT] dl.dropboxusercontent.com/u/20952570/Sev.../Skjermbilde%202016-12-02%2001.28.52.png [/img]
Continue your good work and have a beer. Cheers from Norway
dexter schrieb: Hi Kenneth, welcome.
kenneth schrieb: Paramerter 4623 03 is a value in Sevcon controller called "Maximum battery discharge current". this Value determines how much current the Sevcon control should be allowed to use from the battery. it does not affect the BMS in the battery.
Kenneth... would you please stop this bullshit?
It's possible for anyone here to find the SEVCON DVT package containing the master dictionary on the web and to see you're not telling the truth here. Let me quote from the dictionary:
SEVCON Master Object Dictionary schrieb: 4623h 03 … Cutback range … Specifies where battery current cutback begins
"Maximum battery discharge current" is register 4623 02. Of course you know that, you've got the same docs as I do.
You know the BMS/SEVCON protocol as well as I do, otherwise you would not have done what you did. So you also know that while you're technically changing a SEVCON register, you're in fact cheating the BMS protection which depends on the SEVCON adhering to the cutback configuration. You also know the BMS will not cut off even beyond 540 Amps.
So please stop "pissing on my leg and telling me it's raining".
Kenneth, don't get me wrong. You've done a great job on your box, it's a nice device. I would even recommend your box, if you add an option to not disable the cutback.
But not telling your customers the truth about what the box does and what legal consequences need consideration with a rented battery before using it is dishonest, if not illegal. And your post above proves you're doing this on purpose.
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- kenneth
- Fresh Boarder
- Beiträge: 5
- Dank erhalten: 13
Now I've never tried it with your Twizy firmware on it because I've made my own firmware to it (Powerbox OVMS hehehe and it will not be given to anyone. it is my private firmware)
I'm just like that by nature I must change everything I get my hands in.
I also made a Nissan Leaf firmware version to OVMS that also works well
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- Pfälzer68
- Platinum Boarder
- Beiträge: 7867
- Dank erhalten: 4409
<confusedmode>
...hä? BMS, BMS-like "thing" in SEVCON, ??
</confusedmode>
No offence Kenneth, but some People here think that the Box' s High-Power setting is dealing with features who can easily traced by Renault and mess up with the Battery-warranty .
One can do the same with the OVMS, but in that case the User had to do this with full knowledge and knows about the risks. Is this also dokumented in the "Manual" of your Box? The "thing" is not the fact, it is the " hiding".
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- kenneth
- Fresh Boarder
- Beiträge: 5
- Dank erhalten: 13
in manualt to the Power box it says the Power box deletes all traces when you reset the car to the original tuning so Renault can not see that it has been tuned.
I'm not trying to hide anything from my clients and tell them that it is safe to use a Powerbox. This is also what I believe it is. you must remember that the Power Box is not an Open Source platform so documentation will never be as good as it is at OVMS.
If you buy a tuning box for a BMW or other vehicles then none of them has so well documents as OVMS and none of them says something about how and what it does with the car. this is completely normal for any closed source systems . Here you must just have to trust the product.
with a OVMS box so the customer has access to change the parameters himself. then you must also warn customers about the dangers with this because the customer here also have the opportunity to do things that should not be able to do and can then damage the car. Here do OVMS a good job of documentation and warnings.
But this is not the case with a Powerbox. Customer can not change the dangerous parameters and then needs neither the same amount with documentation and warnings. I've done all the dangerous tuning out from my experience with tuning of Twizy since early 2013 and I know what is dangerous or not. My customers just have to trust that. If he can not trust me so he should neither buy a Powerbox.
Pfälzer68 schrieb: Hi.
<confusedmode>
...hä? BMS, BMS-like "thing" in SEVCON, ??
</confusedmode>
No offence Kenneth, but some People here think that the Box' s High-Power setting is dealing with features who can easily traced by Renault and mess up with the Battery-warranty .
One can do the same with the OVMS, but in that case the User had to do this with full knowledge and knows about the risks. Is this also dokumented in the "Manual" of your Box? The "thing" is not the fact, it is the " hiding".
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- Hotrodder
- Fresh Boarder
- Beiträge: 31
- Dank erhalten: 4
kenneth schrieb: If he can not trust me so he should neither buy a Powerbox.
KENNETH I TRUST YOU and I really love my box!
I read a lot and this tuning is IMO much safer than tuning on any normal petrol or diesel car!
And it is easy to fix and I must not study the themes before I can use it like at the OVMS.
Often different experts have different opinions, everyone should handle his own system like he wants and customer can use what he prefer!
Thanks for the box!!!
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- Twizy Driver
- Fresh Boarder
- Beiträge: 13
- Dank erhalten: 11
Different opinions exist when different interests are being intended.
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- dexter
- Moderator
- Beiträge: 6037
- Dank erhalten: 4222
In der Tat prallen hier unterschiedliche Interessen aufeinander. Mein Interesse ist Wissen zu mehren und Kooperation zu fördern. Kenneth's Interesse ist Profit. Daher kann es hier keine offene und ehrliche Diskussion geben, und für Nebelfechtereien ist mir meine Zeit zu schade.
Ihr seid alle erwachsen. Falls ihr die Aussagen überprüfen möchtet, wisst ihr wie das geht. Falls ihr lieber glaubt als zu wissen, jammert halt später nicht herum.
Michael
Twike 3 (2001) … Emco Novum (2011) … Twizy 80 (2012) … Mii electric+ (2020)
dexters-web.de
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
Kenneth behauptet nur den Maximalen Strom auf 500A im Sevcon heraufzusetzen.(Jetzt mal unabhängig das er mit den Registern durcheinander gekommen ist)
Gleiches macht auch das OVMS mit den Macros.
Beim OVMS aber kommt es zu Leistungslöchern bei diesen Settings.
Sowie Dexter dies beschreibt, weil das BMS nicht in allen fällen die Leistung liefern kann und der SEVCON herunterregelt.("Current Cutoff")
Kenneth steht auf dem Standpunkt, das BMS wird nicht Beeinflusst.
Technisch sicher richtig.
Aber so wie das verstanden habe, wird dem Sevcon beigebracht die Anweisungen des BMS zu ignorieren.
Führt für mich auf das gleiche hinaus.
Kenneth behauptet die Sicherungsmechanismen werden im Register 2870h 01 gesetzt, welches er nicht anfasst.
Aber eine andere Möglichkeit ist es, die Sicherheitsmechanismen eingeschaltet zu lassen und einfach den Parameter für den "Current Cutback" auf 0 zu setzen.
Es wird also "zurückgeregelt" aber halt um 0 Ampere.
Dexter Zufolge führt dies zu den bei der Powerbox beobachteten Symptomen.
Ähnliches gilt wohl für Register 3813 ("Cutback speed")
Ich verstehe das die Firmaware der PowerBox keine Opensource ist und sich Kenneth einen kleinen wirtschaftlichen Vorteil zu Projekten wie das OVMS verschaffen will, aber meiner Meinung nach hat er noch nicht eindeutig die Zweifel zerstreut, ob sich die Powerbox an die Vorgaben des BMS hält.
So a few yes or no questions
1.When using the PowerBoxProfiles ,does the current used by the Sevcon ever surpass the 500A set in Register 4623 02?
2.Does the Powerbox listen to amperage signals in from the BMS in general and in certain situations (cold,accu temp, low soc) and adjust the power accordingly?
3.You say Renault cannot see whether someone has used the PowerBox or not.
Can your box delete the max setting diag logs of the SEVCON?
(Without deleting them Renault would know!)
Und ein paar Fragen an beide , wie kann man erklären das bei erreichen der Amperegrenze das OVMS heruntergeregelt, aber die PowerBox einen Fehlerstatus auf dem CANBus generiert.
Wer generiert diesen Fehler? Der Sevcon oder das BMS?
Gruß
Frank
Twizy Technic Schwarz 11/2013 - 11/2015 40000km
Twizy Cargo Weiß 11/2015 - 12/2016 15000km
Twizy Cargo Rot/Schwarz 02/2017 - Heute 48000km
Bei Fragen einfach PN an mich. Ich kenne den Admin ganz gut :-P
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
Twizy Driver schrieb: I read everything and I appreciate the nice and polite conversation also via email. Your answers and explanations are sufficient and very fast. You seem to know what you are doing. And tuning is always something you have to trust in or deny it. Everyone has to decide for his own.
Different opinions exist when different interests are being intended.
Wir sind hier aber nicht bei "teach the controversy".
Meinungen haben leider mit der Sachen nichts zu tun wenn es dann Probleme mit dem Akku gibt.
Leider sind die Aussagen von Kenneth bis jetzt nicht wirklich belastbar. (Daher mal meine Fragen im vorherigen Post)
Im übrigen finde ich es nicht besonders nett, wenn sich hier 45 Minuten vor Kenneth User registrieren, deren erster und einziger Betrag aus einer Beschwichtigungsbotschaft besteht.
Denke Sockpuppet dürfte es treffen.
Zeugt von schlechtem Stil!
Da hilft mir auch nicht das die "conversation nice and polite" ist, wenn hier komische Aktionen gefahren werden
Wäre echt klasse gewesen wenn Kenneth hier alle Bedenken ausgeräumt hätte, aber so wie das jetzt aussieht fährt er eine andere Taktik!
Nebelkerzen und Meinungsbeinflussung
Gruß
Frank
Twizy Technic Schwarz 11/2013 - 11/2015 40000km
Twizy Cargo Weiß 11/2015 - 12/2016 15000km
Twizy Cargo Rot/Schwarz 02/2017 - Heute 48000km
Bei Fragen einfach PN an mich. Ich kenne den Admin ganz gut :-P
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.